fbpx
מודעות קשובה

מודעות קשובה או מיינדפולנס הינה שיטת טיפול העוזרת להגיע למצב נפשי בו האדם מודע באופן לא שיפוטי לחוויתו בהווה. מיקוד בחוויה של הרגע הנוכחי מאפשר להעביר את הפוקוס מדאגות ומחשבות מדאיגות על מה שקרה או משהו שיקרה.

מיינדפולנס הוא מושג עתיק שנמצא במגוון רחב של מסורות רוחניות עתיקות, כולל בודהיזם, טאואיזם, הינדואיזם, יהדות, אסלאם ונצרות, וכן בשיטות כגון טאי צ'י ואומנויות לחימה כגון קונג פו ואייקידו .

 

אם תחפשו ספרים בנושא, תמצא מגוון הגדרות של מיינדפולנס; אין הגדרה גורפת אחת מוסכמת.

אם מחברים את כולם ביחד, כולם מסתכמים במספר נקודות:

 

מיינדפולנס הינו קבוצה של מיומנויות שאדם יכול ללמוד & להשתמש כדי לחיות חיים יעילים יותר תוך כדי פתיחות לקבלת חווית החיים, סקרנות, אדיבות וגמישות מחשבתית והתנהגותית (לפי ראס האריס).

ההגדרה הפשוטה הזו אומרת לנו חמישה דברים חשובים.

  1. מיינדפולנס מתייחס למערכת של מיומנויות מגוונות, החל מקבלת רגשות כואבים ועד להתענגויות ומחשבות העוזרות בוייסות רגשי

  2. מיינדפולנס זה תהליך קשיבות, לא תהליך חשיבה. זה אומר שהפוקוס הוא בתשומת לב לחוויה, בניגוד ל "שקיע" במחשבות.

  3. מיינדפולנס זה גישה של פתיחות וסקרנות. גם אם החוויה ברגע זה היוא לא נעימה או כואבת, אפשר להיות פתוחים אליה וסקרנים לגביה במקום לברוח מהחוויה או להילחם בה.

  4. מיינדפולנס זה גמישות של תשומת הלב: היכולת להרחיב, לצמצם, לקיים או לנתב מחדש את המיקוד באופן מודע, כך שתוכלו להתייחס להיבטים שונים של חווית הכאן-ועכשיו, כרצונכם.

  5. מיינדפולנס זה תשומת לב קשובה, כמו תשומת הלב החמה והאמפתיה כמו שהורה אוהב נותן לילד שלו

אנו יכולים להשתמש בתשומת לב הקשובה הזו כדי להתחבר לעצמנו, לערכים שלנו. אנחנו יכולים להשתמש בו כדי להרחיב את הידע על עצמנו בעזרת חיבור לרגשות ותחושות שלנו. אנחנו יכולים להשתמש בו כדי להתחבר באופן עמוק ואינטימי עם האנשים שאכפת לנו מהם, כולל עצמנו. חיבור עמוק זה ישפיע באופן מודע על ההתנהגויות שלנו ויסייע להתאים את התגובות שלנו לעולם בו אנו חיים. זוהי אמנות החיים במודע – דרך עמוקה להגביר את החוסן הפסיכולוגי ולהגביר את שביעות הרצון מהחיים.